"Trust no one, except yourself, express yourself"

.

kem intan terpilih

tempat: kampung sukan petronas
tarikh: 21-23 Oktober 2009
sekolah yg mengambil bahagian:
SMK Agama Miri
SMK Agama Igan
SMK Agama Sibu
SMK Agama Limbang
SMK Baru Bintulu (KAA)
Kolej Tun Haji Bujang

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA KEM TERSEBUT?

kawan?
ya! sudah semestinya. fuh. pelbagai jenis orang ku dpt knl. tp semuanya islam laa. :)
kawan lmk pun dh jumpa blt. sik sangka. bes!

kesabaran?
fuhh! mmg. tetap bersabar walaupun dlm hati senanya ku mok balit dari kem ya. saat aku mok knk tampa. perghh! tahan jak laa. saat pumping lebih dari 100 kali secara paksaan (denda). saat knk mrh, knk lecture. bgun awal pagi, tido aher malam.
SEMUANYA TELAH MENGAJAR AKU ERTI BERSABAR
alhamdulillah

kejujuran?
aku cuba untuk bersikap jujur selepas ini. dlm kem tok, byk mengajar aku erti kejujuran. walaupun kta bulak kwn kta o sapa sapa tapi kita perlu tauk, allah maha melihat & mengetahui apa yg kta lakukan.
ya, aku pernah merokok, melihat video lucah, mencuri & melawan kata ibu bapa. semua ny telah aku luah kan dlm kem yaa.

keinsafan?
huh. sedikit sebanyak aku sedar dari segala kesilapan yg tlah aku polah slamak tok. yg paling ketara, SOLAT! solat aku mmg tak pernah lengkap. bila di suroh, bruk smyg. tp, slepas aku tamat menjalani kem ya, aku tlah pndai sndiri untok bgun sndiri d awal pg utk menunaikan solat suboh dah seterusnya. cara para ustaz utk menginsafi kami semua mmg amat berkesan. tetapi cuma niat dihati kmk org jak yg mok atau sik. smpaikan aku terngis ngis sbb mikei terlalu byk dosa yg aku polah.

bekerjasama?
semangat kerjasama mmg penting dlm setiap satu kelompok kumpulan. dlm kem tok, kmk org di aja utk bekerjasama dgn melakukan aktiviti2 yg tlah di rancangkan. utk memenangi setiap aktiviti, haruslah bekerjasama utk mencapai kejayaan. ya la d plh kmk org. smpaikan ada nok bersemangat mcm apa bila aktiviti tlah berjaya.

benda baru?
yup. memang byk bnda baru nok aku dpt. lmk lmk aku sik pernah pun berserban, tetiba dlm kem ya tanpa segan silu aku memakai serban. insyaallah aku akan amalkan. dhen, paling menarik bila tyme smyg suboh. memang bnda yg baru la. bguun kol 3 lalu pg buat smyg taubat pa suma dhen bila dh masok waktu suboh, kmk org disuroh smyg suboh di atas jln raya (tar) tanpa memakai selipar. ambik wuduk hya mgunakan beberapa kali curahan air mineral botol jak. dan pratikal mengapankan mayat. mmg happening!

"SETIAP YG HIDUP PASTI AKAN MATI"

-END-

1 comment:

Unknown said...

ktk dr schoolah mna ?? kmk pn ada juak ikut kem ya .. kmk dr smka limbang ..

Post a Comment