"Trust no one, except yourself, express yourself"

.

BULAN PUASA BULAN YG MULIA!

Assalammualaikum..
Halo haloooo.
Buat masa sekarang tuan hamba terlalu busy dgn kehidupan seorang student yg bercita cita tggi.
Mmg aku dah tggi pon. Kwn2 aku yg ckp lah. Aku sndiri xprasan yg aku tggi mcm galah. Amat berbeza dari aku yg dulu yg masih sng d buli rakan2. Skrg, aku plak yg buli diorang. Hahaha. Xda laaa. Xsmpai ati nak buli sahabat aku sendiri. Jahat tol prangai.

Memandangkan aku dalam keadaan free sekarang, time ni lah aku cuba post sedikit sbyk celita2 yg agak biasa2 bagi pembaca setia blog aku yg dah kerut muka tu. Maksehh kalau ada. Nanti aku blanja korang McD sorang satu. Nak tak? Nak tak? Hahaha.

Alhamdulillah.
Skrg dah 6 Ramadhan. Jdi dah genap 6 hari kita menunaikan rukun islam yg ke3 iaitu? Korang yg tau tu, tau lahh. Yg tak tau tu, baek pegi bertaubat skrg. Tak kan rukun islam pun tak ingt 1? Hahaha. Ya lah kan. Pejam celik dah 6 hari kita berpuasa. Ni pun dah nak dkt ujong taun. Apa persediaan korang utk raya? Waaaa. Awal btol aku tnya. Aku pun blom lagi beli apa2 utk raya. Just baju raya je yg dah siap d buat. Taun ni tema kmi sefamily Grey & kaler Pink2 kemerahan. Aku pun tak tau cam na nak describe kaler tu. Semua tu mak aku yg pileh kaler. Aku bantai je pakai. Lgpun aku bkn nya jnis yg memilih. Bersyukor lah kononnya. Mmg kita diwajibkan bersyukor pun. Taun ni 2 pasang je bju mlayu. Tak pyh byk2. Membazir je. Blm lg temsok bju2 t shirt, jeans yg aku nak beli mggu dpn. Jgn jeles k? Hahaha
Puasa pun abis lgi dah nak mcm2. Ish3. Mcm mna stakat ni puasa korang? Ok ke KO?
Bgi aku, bulan cam ni lah satu peluang utk kita buat byk pahala. Skali lgi, aku bersyukur sgt sbb d tentukan Allah utk msk ke skolah yg beraliran agama. Tiap ari beribadat. Pgi2 aku dtg skolah awal. Kol 5.40pg pun kdg2 aku dah sampai skolah. Dgn ada masa yg terluang tu, aku ambk kesempatan utk ke masjid skolah utk bca Al-Quran, solat sunat & sbgainya. Suboh kdg2 kalau aku tak nak smyg kat umh, aku smyg lah kt skolah. ;) & Time rehat plak sperti kebiasaan setiap taun, semua pelajar d galakkan ke surau utk mmbaca Al-Quran/ beribadah. Mgkin semua skolah kot buat camtu. Skolah berjalan sperti biasa. Tp jadual d pendekkan. Time balik pulak, semua plajar DIWAJIBKAN ke msjid utk solat zohor plak. Slalunya lepas solat zohor, ada sdikit tazkirah dari ustz2. Bgitulah setiap hari rutin harian aku sbagai pelajar harian sehingga tamat ny ramadhan. & apa yg istimewanya bersekolah d skolah agama ni, tiap kali dtgnya ramadhan aktiviti2 diadakan amat lah amat laaaaaaah menarik. Cam salu nya tadarus Al-Quran beramai2, Sederap bersama Al-Quran, 2 hari 3 malam baca Al-Quran tanpa henti. Tp berganti2 lah. Bes gilaaaa tau tak? & kalau aku budak yg tggal asrama, mgkin byk lgi aktiviti time mlm aku dpt buat. Ya lahh, aku harian. Tak terikat sgt ngn aktiviti2 budak asrama. ;)
Spptutya time ramadhan camni lah kta ptt byk buat azam. KIra kita ni berhijrah.. Jadi.. set lah azam korang semua dalam bulan ramadhan ni. Jgn lah set nak beli mkn byk2, pastu mkn mcm nak rak. Tak bleh gak. Bulan ramadhan ni jgn lah kita membazir. Walaupun syaitan semua dah d kurung tapi knpa kita masih nak membazir sbgai contohnya? Ini semua kerana nafsuu. Nafsu tak kan pernah hilang dalam diri seseorang tu. Alahai mcm ustaz plg aku nak bgi tazkirah. Hahahaha. Xpa. At least kita blaja sama2. :)

Oh yaaaaa. Dalam bulan Ramadhan ni gak aku d tempuhi ngn exam sem 2. Lesu sgt exam time puasa ni. Tapi ya lah kan, jgn mngeloh. Mgkin saru cabaran buat aku & org yg sama exam cam aku bulan puasa, 2 mggu bro! Tak hangen apa aku. Ada gak lah aku study bgi subject2 yg aku lemah. Doa kan kau k spaya dpt result gempak nanti. OK? Aminnn..

Ok laaaa. Stakat ni jer cerita mngarut aku d bulan posa ni. Mgkin lps ni lmbt skit kot nak post cerita2 baru. Busy dgn exam & projek akaun aku tuh.
Gotta go now, nak siap sedia nak berbuka!

SELAMAT MENJALANI IBADAT PUASA SEMUA!!

No comments:

Post a Comment